علی صبوری


نقدی بر فیلم "ویلایی‌ها"

مرثیه‌ای شاعرانه

زن‌های فیلم چه خوب چیده شده‌اند؛ نادره تازه عاشق می‌شود، یکی باردار است و دیگری این مراحل را گذرانده و آمده است تا بچه هایش را بردارد و برود و مادری که چشم به راه فرزندش است.

نوشتاری بر فیلم "کفشهایم کو؟"

یادداشتی بر «کفش هایم کو؟»

ترک زادگاه و مهاجرت به سایر کشورها از موضوعاتی است که تاثیرات مختلفی را بر سبک زندگی خانواده ها و در نگاهی کلی تر بر جوامع انسانی می گذارد، “کفش هایم کو ؟” در ژانر اجتماعی تبعات آن را تراژدی وار واکاوی می کند.

مصاحبه ای با دکتر شاهنگی در مورد فیلم "خشم و هیایو"

سینمای ما به انقلاب فرهنگی نیاز دارد

خشم و هیاهو هیاهو ی کاذب و غیر واقعی دارد که انتسابی به جامعه ما ندارد . در سینما اقتباسی ایران نمونه ی موفق ناخدا خورشید را داریم ، روی موفقیت ناخدا خورشید تاکید دارم چون سینمای اقتباس را بومی کرده است. این نوع سینمای جاری منجر به یاس جامعه می شود . اوایل انقلاب یک انقلاب فرهنگی در در محیط های فرهنگی به وجود آمد و یک مدتی دانشگاه ها را تعطیل کرد . شاید چنین انقلابی برای سینما ی ما هم لازم باشد.

مصاحبه ای با "استاد فرنو"

راه دشوار و قابل تقدیر سینما انقلاب، که عشق آسان نمود اول!

توجه به سینما در بعد از انقلاب باید متفاوت باشد و این تفاوت باید در مقاصد انقلابی تعیین پیدا می کرد. تلاش سینما انقلاب در بازیابی نسبت سینما با مقاصد انقلابی و دینی قابل تقدیر است .
اولین فیلم اکران شده در سینما انقلاب را دیدم . فیلمساز موضوع خوبی اختیار کرده است ولی در پرداخت دچار یک انقطاع شده است.

مصاحبه با دکتر شاهنگی در مورد فیلم "عادت نمی کنیم"

عادت نمی کنیم یک هشدار است.

سینمایی که امروزه شاهدش هستیم یک سینمای لذت گرا است ؛ به این معنی که مت یک لذت داریم و یک رفاه . لذت فرد گرایانه است ولی رفاه بعد جمعی دارد.
از جذابیت هایی که مدیوم سینما دارد نمیتوان به سادگی گذشت و باید از آن در جهت بازگشت به داشته های فکری فرهنگی و اعتقادی استفاده کرد.
ما اگر نقش ها را بپذیریم و این قاعده ی کلی و ساده را قبول کنیم ، هیج مشکلی در خصوص حضور زن در اجتماع نداریم.

مصاحبه ای با تهیه کننده و نویسنده فیلم "امکان مینا"

مینا یک جور هستی است، الهه ی زندگی که اجاق خانه را گرم میکند.

فرهاد توحیدی : مینا یک جور هستی است، الهه ی زندگی که اجاق خانه را گرم میکند و در عین حال آفرودیت هم هست، یعنی الهه ی عشق.
منوچهر محمدی : با اینکه اصلا طرفدار اقتصاد دولتی نیستم ولی به این عجله در جداسازی فرهنگ و سینما از اقتصاد دولتی مشکوکم.

نقدی بر فیلم "نقطه ی کور"

مصاحبه با دانشجویان سینما در مورد نقطه ی کور

«نقطه کور» پس از دردسر بزرگ و نازنین سومین فیلم بلند سینمایی مهدی گلستانه محسوب می‌شود.

نقدی بر فیلم "آخرین بار کِی سحرو دیدی؟"

فیلم “آخرین بار کی سحر رو دیدی؟” تجربه ای نو در ژانر پلیسی-جنایی در سینمای ایران

در کنار داستان جنایی و پلیسی فیلم، بحث ها و معضلات اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از جمله نقدهای مطرح شده در این فیلم نقد موتمن بر کارآمدی قانون در بسیاری از امور است.

یادداشتی بر فیلم "جشن تولد"

یادداشتی برجشن تولد ساخته عباس لاجوردی

مفاهیم اساسی و محوری انقلاب اسلامی، ظرفیت های دراماتیکی را در خود نهفته دارد ؛ مفاهیمی مانند: عدالت خواهی، طاغوت ستیزی، شهادت، ایثار، معنویت مجاهدانه، مقاومت، وحدت و … اما برای ساخت فلیم و بسط اندیشه ی انقلابی باید به بینش عمیق تری از دین رسید و سینما را فهمید .

نقدی بر فیلم "زاپاس"

یادداشتی برای فیلم زاپاس

در مقابل فیلم های آپارتمانی که در فضای شهری تهران ساخته می شود «زاپاس» اتفاق خوبی است. آدم های فیلم هستند که دارای شخصیت جمعی و تشخص فردی اند ، امید در «زاپاس» نه شعاری است و نه سفارشی. «زاپاس» فیلمی بی تکلف است و سالم، روان و حتی آموزنده.